Nyheder / NYHEDSARKIV 2013 / Fjerde kvartal / ”Tvillingerne og Julemanden” med lokalt fingeraftryk

”Tvillingerne og Julemanden” med lokalt fingeraftryk

Rigtig mange børn og voksne sidder lige forventningsfulde foran fjernsynsskærmen hver aften, og følger med spænding med i TV2´s julekalender: ”Tvillingerne og Julemanden”.

Hvad de færreste nok ved er, at Bylderup-pigen Lykke Møller er scenograf og assistent, og dermed har hun sat sit eget fingeraftryk på julekalenderen.

Men hvordan er det så lykkedes hende, at få sådan et specielt job? I det følgende vil hun fortælle sin utraditionelle historie:

”Til daglig bor jeg i Århus, hvor jeg læser til arkitekt”. ”Dengang jeg startede på arkitektskolen havde jeg aldrig i min vildeste fantasi forestillet mig, at jeg skulle være med til at lave en julekalender, men da jeg blev spurgt om jeg ville være med, var jeg ikke i ét sekund i tvivl - og nu hvor jeg ser tilbage er der mange ting fra arbejdet med julekalenderen, som jeg kan forbinde den med arkitekt-faget”.

”Jeg kom ind i film branchen via nogle af mine kontakter”. ”I oktober 2012 blev jeg kontaktet af en bekendt, som spurgte om jeg havde lyst til at være med til produktionen af dette års julekalender - som scenograf assistent”. ”Jeg så det som en stor mulighed for at prøve noget andet, og alligevel var det studierelevant, så jeg sagde selvfølgelig ja med det samme”. ”På daværende tidspunkt boede jeg i Schweiz, hvor jeg var i praktik i en tegnestue – en aftale der var gældende til og med december 2012”. ”Så parallelt med mit job i Schweiz, lavede jeg de første visualiseringer af ”Den hemmelige grotte” samt fyrtårnet; ”Dr. Schwartz´Univers”.

”Da jeg kom hjem i januar måned, tog jeg orlov fra mit studie og begyndte som fuldtidsansat på Deluca film”. ”Jeg var en del af den afdeling, hvor vi havde ansvar for alle rekvisitterne - lige fra de små håndrekvisitter - som at skaffe en lommelygte, til de helt store som at bygge en 1:1 model af Hirtshals fyrtårn”. ”Der var rigtig meget der skulle bygges og det meste af det foregik på Klarupgaard i Aalborg”. ”Vi byggede caféen og catering køkkenet op i én lade og i én anden lade byggede vi Dr. Schwartzes samt Regitzes rum, som senere blev omdannet til Benz´rum, så Klarupgaard i Aalborg fungerede egentlig som vores kontor, hvor vi havde base”.

”En arbejdsuge så typisk sådan ud”: ”Mandag morgen tog til Aalborg sammen med hele produktionen, og overnattede så til og med fredag på Store Restrup Herregård, som i Tvillingerne og Julemanden er ”Stensamlingsmuseet”. ”Her boede vi som en lille familie, med lange arbejdsdage, hvor der ikke var tid til meget andet end arbejde”. ”Vi fungerede dog rigtig godt sammen på filmholdet, så efter en weekend i Aarhus, var det altid dejligt at komme på arbejde igen mandag morgen”.

”Udover de store kulisser, så var der også nogle mindre kulisser som skabet i klosterkælderen, Susanne Claus` bogreol med det hemmelige rum, Benz´Juleskab samt skueretterne til middelalderfesten”. ”Desuden var der håndrekvisitter som Bjørnelogoet, L.U.X. - bogen, Puslespillet, div. plakater, bøger, stenen og smykkerne”.

”Opgaven bestod ikke bare i at designe, lave arbejdstegninger, samt bygge diverse kulisser og håndrekvisitter - men også at skabe kontakter til de personer, som har sponsoreret forskellige ting”. ”I den forbindelse har jeg snakket med mange spændende mennesker, og fået rigtig mange historier med mig”.

”Kort fortalt har det været rigtig udfordrende og interessant at prøve at arbejde i filmverdenen”. ”Nogle gange knokler man intenst i flere dage, for at få bygget noget op, hvorefter der blot skydes et par scener, og så bliver det hele revet ned igen, og man starter så forfra igen”.

”Men december måned er blevet ekstra spændende for mig, da jeg hver aften ser jeg frem til et nyt afsnit af ”Tvillingerne og Julemanden”. ”Og hvad ”Tvillingerne og Julemanden” så slutter med den 24. december – det forbliver en hemmelighed”.

DECEMBER 2013